zipirla müzik dersleri-ha bismillah

18 Ekim 2009 Pazar

Evet efenim, ha yazdım ha yazacağım derken.... İşte eğlencemiz başlıyor. Müzik derslerimize teorik bilgilerden başlıyoruz.


Her ne kadar David Sides'a özenip piyanoya gönül vermiş de olsam, Müzeyyen Senar aşkım ve tsm eserlerini daha iyi anlama isteğim nedeniyle bu konuda biraz araştırma yaptım.

Şindik sevgili arkadaşlar, türk müziğinde sürüsüne bereket makam var. 500-600 tane falanmış gerçekte. Şu an bilinip kullanılanlar 60-70 taneyi geçmiyormuş. Yani topu topu 7 tane nota varken milletin bu denli çeşitli şey uydurabilmesinin sebebi de sultanların yeni bir usul geliştirenleri ödüllendirmesiymiş. Adamlar yememiş içmemiş makam uydurmuş, şarkı yapmış.

Bu makam kelimesinin kökü, arapça ayakta durmak fiil kökünden geliyor. Tabii bunun konuyla alakası yok ama, söyliyim dedim. Zaten bir arapça kelime mü/ma ile başlıyorsa hemen kelimenin kökü ne olabilir ki oyununa başlıyorum. Hep o Mustafa Ateş yüzünden. Eczane kelimesinin kökü de cûz muş mesela.

Şindik bu makam denen şeyin müzikteki olayı şu: belli ritm düzenleri var. Bunlara seyir deniyor. İşte bu seyirlerin işleniş, diziliş şekline de makam deniyor. Karmaşık tanımlara bilmemnelere gerek yok. Tamam, bu cevap biraz "Endüstri mühendisi ne iş yapar" sorusuna "ne iş olsa yapar abi" demek gibi müzisyenler açısından. O kadar kusur da olsun.

Şimdi bu makamlar da kendi çapında basit makamlar ve kompleks makamlar olmak üzere ikiye ayrılıyor. Basit makamların birleşmesiyle kompleks makamlar ortaya çıkıyor. Yani istersek biz de yeni bir makam icat edebiliriz. Pek tabii ki bu daha önce icat edilmiş bir şey olur ama yaparız yani. Zor değil, üstünde çalışmak lazım.

Basit makamların en en bilineni ve en kullanılanı rast makamıdır. Şimdi çok uzun yazdım yoruldum. Daha sonraki yazılarımda seyir örnekleri ve örnek eserlerle sizlerle birlikte olmaya devam edeceğim. Beni izleyin anacım, may the force be with you!

0 yorum:

babamın radyosu